Hur går det för Tuve Skånberg i personvalskampanjen? En utvärdering så här långt

Sociala media som bloggar, Twitter, videoklipp på YouTube och Facebook spelar allt större roll för varje valrörelse. I valrörelsen inför EU-valet 7 juni förutspår media och opinionsforskare att sociala medier kommer att ha en avgörande betydelse. När jag tackade ja till att kandidera till EU-parlamentet på plats nr 5 på valsedeln var jag också införstådd med att det innebar en personvalskampanj, för att maximera antalet röster på Kristdemokraternas valsedel. Och personvalskampanj har jag haft flera gånger tidigare, när jag kandiderat till Sveriges riksdag, så den utmaningen tog jag gärna.

Personkryss Tuve SkånbergHur skulle en avstämning och del-utvärdering av min valkampanj så här 14 dagar innan valet se ut?

Sedan jag blev vald till femte namn på Kristdemokraternas valsedel och min blogg fokuserade på EU-valet har jag haft 4000 besök på bloggen fram till idag. Snittet ligger nu på omkring 130 besök per dygn.

Mitt videoklipp på YouTube om varför jag kandiderar till Europaparlamentet har hittills setts av 601 personer. Det kan jämföras med Ella Bohlins videoklipp som setts av 1118 personer, Sofia Modigh (301 personer), Alf Svensson (99 personer). Övriga toppkandidater har inte lagt upp något videoklipp på YouTube.

En stödgrupp (”fanclub”) på Facebook för att stödja mig i valet har bildats, och jag har startat gruppen ”Abort ingen mänsklig rättighet”  på Facebook med 22 respektive 268 medlemmar.

Till det ska läggas ”gammelmedia”, alltså inslag som debattartiklar och intervjuer i tidningar och radio och TV. Där har jag till dags dato haft 28 debattartiklar i 19 dagstidningar, med ämnen som är relaterade till min kandidatur till EU-valet, till exempel:

Exportera den svenska offentlighetsprincipen till EU!

EU måste rädda Östersjön!

Stoppa spritfloden till Sverige!

Stoppa sex- och människohandel i EU

EU stärker Sveriges roll i världen

Stoppa sexslaveri och människohandel inom EU

Flickabort- en mänsklig rättighet?

Religionsfriheten hotad i ett europeiskt perspektiv

Reinfeldts retorik förvirrad

Ett EU med etik

Dessutom har jag haft intervjuer i olika tidningar som till exempel i Kristianstadsbladet .

Därutöver har jag haft ett tiotal debatter och torgmöten i Skåne där jag mött runt 1000 väljare.

Utvärderingen så här långt visar alltså att en personvalskampanj kan ske utan några egentliga ekonomiska resurser eller utgifter, utan enbart genom de sociala media som står till buds, tillsammans med debattartiklar och intervjuer.

Om 14 dagar visar det sig om en valkampanj med dessa enkla medel, utan annonser och TV-reklam, och med mycket begränsat antal affisher och foldrar, kan påverka antalet personkryss på Kristdemokraternas valsedel. Antalet osäkra väljare är fortfarande mycket stort, och valet avgörs dessa båda sista veckorna.

2 kommentarer till Hur går det för Tuve Skånberg i personvalskampanjen? En utvärdering så här långt

  1. Conny Brännberg skriver:

    Din rapport om inledningen av valrörelsen är imponerande. Du ligger bra till i långloppet men nu gäller det också att du får kraft att hålla dig kvar på upploppet. Jag tillönskar dig allt gott. På måndag har jag ett TV-program på Öppna Kanalen där jag har med ditt YouTubeinslag.

  2. tuves skriver:

    Tack Conny för uppmuntran! Ja, det är de sista veckorna, egentligen sista veckan, som ett val avgörs i vår tid. Bara sista dygnet kan mycket hända.
    Men jag är taggad, och tacksam för förtroendet att få finnas med i valrörelsen. Med tanke på att 2 av 3 riksdagsbeslut redan i princip har avgjorts i Bryssel gör att det känns oerhört angeläget att vi Kristdemokrater gör ett bra val och får bra representation.
    Tuve

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

