Kd:s nomineringskommittés förslag till EP-valsedel

Kristdemokraternas nomineringskommitté under ledning av Göran Sydhage har under hösten gjort ett internt provval inom partiet för partiets valsedel till Europaparlamentet (EP)

Till min stora häpnad hamnade jag på femteplats av de 207 kandidaterna som de 1200 ombuden röstade mellan. Om man räknar dem som ringat in mig som sitt förstahandsval hamnade jag faktiskt på fjärdeplats.

 

                                            Kryss             Ringar (=förstavalet)

Christina Doctare                         717                    200

Ella Bohlin                                   611                    92

Helena Halldorf Romero                592                    48

Lennart Sacrédeus                       545                    207

Tuve Skånberg                          494                    70

Annelie Enochson                        494                     54

Désirée Pethrus-Engström            439                     30

Per Landgren                               421                     42

Holger Gustafsson                       359                     29

Magda Ayoub                              289                      9

Conny Brännberg                         229                      8

 

Utifrån bland annat detta provvalsresultat la nomineringskommittén fram ett förslag till EP-valsedel med dessa personer som första tio namn av totalt femtio namn på valsedeln:

 

1) Ella Bohlin 29 år

2) Sofia Modigh 38 år

3) Per Landgren 50 år

4) Christina Doctare 65 år

5) Tuve Skånberg 52 år

6) Gudrun Brunegård 50 år

7) Holger Gustafsson 62 år

8 ) Adina Trunk 28 år

9) Erik Sedig, 41 år

10) Ebba Busch 21 år

 

Det känns oerhört hedrande och som ett stort förtroende att av dem som faktiskt hamnade på förslaget till EP-valsedel hade jag med min fjärdeplacering i provvalet fått förtroendet att föreslås på femte plats på listan.

Nomineringskommitténs förslag är inte hugget i sten; EP-valsedeln fastställs av partifullmäktige 16 januari i Stockholm, och de kan förstås ändra på förslaget. En femteplats lär ju knappast leda till att jag hamnar i EU-parlamentet, om nu inte ett tillräckligt stort antal som röstar på kristdemokraterna skulle välja att kryssa för mitt namn. För det behövs minst fem procent av de röstande. Skulle jag få förtroendet att bli vald till EU-parlamentet vill jag kämpa för att den kristna etiken och människosynen påverkar besluten, för alla människors lika och okränkbara värde tex vad gäller medicinsk etik, liksom mot trafficking, prostitution och droger, liksom för en mycket restriktiv alkoholpolitik. I miljöfrågor vill jag arbeta särskilt för Östersjöns miljö, som är ett innanhav inom EU. Jag vill också underlätta för tredje världens länder att få bättre handelsvillkor med EU, och att inte EU stänger sina gränser mot omvärlden. Det är också angeläget att EU får samma transparens och offentlighetsprincip som vi värdesätter så högt här i Sverige.

 

Jag känner mig mycket ödmjuk och tacksam för det förtroende som jag visats mig både av provvalet och av nomineringskommittén.

 

 

strassbourg-parlament2

Kommentera

