Förtidsröstning och personkryss – så går det till

EU-valet är söndagen den 7  juni, men redan sedan den 20 maj går det att förtidsrösta. Valdeltagandet blir högre om många går och förtidsröstar – då är man oberoende av hälsa, väder och omständigheter den 7 juni. Alltså – gå och rösta redan nu!

Förtidsröstning Gunnel LarssonHur gör man? Man tar med sitt röstkort, som har kommit med posten, sin legitimation och går in på en ett förtidsröstningskontor var som helst i landet. Kontoret brukar vara på kommunhuset och på stadsbiblioteken. Själva röstningen går till som val till riksdag, landsting och kommun: man väljer valsedel för det parti man vill rösta för. Valsedlar för de partier som nu finns i EU-parlamentet finns på plats – du behöver inte ha med dig egna. Man har också möjlighet att personkryssa den kandidat man vill förorda. Om hans eller hennes personkryss passerar fem procent av partiets sammanlagda antal röster kastas valsedelns ordningsföljd om. Partiets mandat går till den eller de som har flest antal personkryss.

Tuve Skånberg kryssadLåt oss ta ett exempel. Gunnel Larsson i Viken i Skåne är ‘general’ för min personvalskampanj på Facebook. Den 20 maj blev det möjligt att förtidsrösta. Då röstade Gunnel på förtidsröstningskontoret. Hon ville också personkryssa, och satte därför ett kryss framför den kandidat hon föredrog; i detta fallet alltså Tuve Skånberg. Valsedeln stoppade hon i ett valkuvert och lämnade det igenklistrade kuvertet till valförrättaren.

Har hennes röst någon påverkan? Ja, absolut. Hon valde att rösta på Kristdemokraterna och om partiet passerar 4,5 – 5 procent får partiet sitt första mandat. Hon valde att personkryssa nr 5 på valsedeln, Tuve Skånberg, och om ca 8000 andra gör samma sak så passerar alltså dessa personkryss fem procent, och jag är med i en tävlan om Kristdemokraternas mandat i EU-parlamentet med andra som eventuellt har passerat fem-procentsgränsen.

Gunnel Larsson röstarSå gå alltså och rösta – din röst gör skillnad! Vill du se vilka frågor som just jag driver i valrörelsen, så klicka på rutan ovan ”Kryssa Tuve i EU-valet / Facebook”.

2 kommentarer till Förtidsröstning och personkryss – så går det till

  1. Gunnel Larsson skriver:

    Kul att fotona jag tog för att för mig är att rösta en allvarlig och stor händelse, kom till nytta! Vi fotograferade för att använda fotona såhär, men också för att denna dagen när jag lägger på min valsedel så känner jag – det jag egentligen alltid borde få känna – nämligen att jag är fullvärdig medborgare i det land jag älskar!
    Det är inte självklart att vara röstberättigad och i många länder har inte alla rösträtt. Att få vara med och styra – om så bara med en röst – så vill jag aldrig missa detta tillfälle!

    Efter att ha lärt känna Tuve Skånberg under många år och sett den frimodighet, etiska styrka och förankring i Herrens ord så är det för mig självklart att krysset skulle sättas för att öppna dörren till Bryssel för Tuve!

    Kan jag så kan du ta dig till vallokalen och det går också att rösta genom ombud, i annat fall!

    Tänker du gnälla efteråt vad EU har bestämt eller vill du göra vad du kan för att nu lägga din röst?

    Vänligen
    Gunnel Larsson
    Viken, i Skåne

  2. […] annonser och TV-reklam, och med mycket begränsat antal affisher och foldrar, kan påverka antalet personkryss på Kristdemokraternas […]

Kommentera

