”Och varför ska jag personkryssa Tuve Skånberg?”

För dig som följer EU-valskampanjen kan det inte ha undgått att temperaturen stigit dessa sista dagar innan valet idag söndag 7 juni. Jag var häromdagen i Uppsala (och kommenterade  i Världen idag  det påhopp som Gudrun Schyman gjort mot mig och Lennart Sacrédeus),  jag var sedan i Krylbo Avesta och Borlänge i Dalarna.  På lördagen var jag inbjuden att fira Nationaldagen i moskén i Malmö. Idag söndag är jag i Piteå. Och utanför valstugor och i samtal med människor får jag frågan ”Och varför skulle jag personkryssa dig?”

Valstugan i UppsalaFrågan är berättigad – det finns många mycket dugliga kandidater som skulle göra ett utmärkt arbete i Bryssel. Men det går inte an för en kandiderande politiker att vara buskablyg. Söker man jobb måste man svara på arbetsgivarens frågor – även om det tar emot att framhålla sig själv.

Jag har erfarenheter som skulle komma väl till pass som EU-parlamentariker: jag varit riksdagsledamot för Kristdemokraterna 1991 – 2006, FN-delegat 2001 och ledamot av Nordiska Rådet 2002 – 2006, jag blev teologie doktor i kyrkohistoria i Lund 2003, och har arbetat som gästprofessor i kyrkohistoria såväl i Los Angeles som i St. Petersburg. Jag är alltså van att arbeta politiskt på nationell och internationell nivå.

Skulle jag få förtroendet att bli inkryssad i EU-parlamentet i Bryssel vill jag kämpa för att de kristna etiken och människosynen påverkar besluten, för alla människors lika och okränkbara värde tex vad gäller medicinsk etik, liksom mot trafficking, prostitution och droger, liksom för en mycket restriktiv alkoholpolitik. I miljöfrågor vill jag särskilt arbeta för Östersjöns miljö, som är ett innanhav inom EU. Jag vill också underlätta för tredje världens länder att få bättre handelsvillkor med EU, och att inte EU stänger sina gränser mot omvärlden. Det är också angeläget att EU får samma transparens och offentlighetsprincip som vi värdesätter så högt här i Sverige. Jag motsätter mig bestämt att svensk abortlag eller homoäktenskapslag skulle exporteras till EU, eller att aborter skulle ses som en mänsklig rättighet.

Här är artiklar om de frågor jag går till val på:
exportera Sveriges förbud mot prostitution till hela EU
samverkan mot den internationella brottsligheten, i synnerhet sexhandel och trafficking
återinför de införselgränser av alkohol som Sverige hade före inträdet i EU
inför Sveriges offentlighetsprincip i hela EU
rädda Östersjöns miljö
abort är ingen mänsklig rättighet – nej till flickaborter
låt den kristna etiken vara vägledande i EU – stoppa fusk

Skulle jag få ditt personkryss i EU-valet på söndag känner jag mig ödmjukt tacksam och stolt över det förtroende du visar. Och jag vill efter bästa förmåga leva upp till förtroendet.

3 kommentarer till ”Och varför ska jag personkryssa Tuve Skånberg?”

  1. Önskar dig lycka till på söndag, tack för att du står upp för de allra minsta!

  2. sfish skriver:

    Äntligen någon som jag känner att jag kan rösta på utan att hyckla i ljuset av mina värderingar.
    Lycka till!

  3. Vox celestis skriver:

    Jag kryssade dig!

Kommentera

