Valaffischer uppsatta och nedrivna i Kristianstad

Idag toppar Kristianstadsbladet med nyheten att 25 valaffischer av mig satts upp och rivits ned i Kristianstad. Tidningen citerar företrädare för Kristdemokraternas lokalavdelning som säger att de övervägt att polisanmäla mig för olaga affischering, men avstått. Nyheten finns även med i tidningen Dagen.

Bakgrunden är att jag blev kontaktad av flera från min ”fanclub” som önskade hjälpa mig i personvalskampanj på något sätt. När jag inte ville ta emot pengar eller betalda annonser frågade man om jag gav mitt medgivande till att de tryckte upp en affish med texten För familjen och god etik! / x 2. Tuve Skånberg, KD plus Kristdemokraternas logga vitsippan och ett foto av mig från riksdagens hemsida. Logotypen var av samma typ som övriga KD-affischer i årets valrörelse, med svart botten. Jag gav mitt medgivande under förutsättning att de skötte allt själva.

Jag var noga med att betona att affischerna skulle finnas på egen ställning, placeras på allmän mark och på icke-trafikfarlig plats (inte nära korsning eller rondell osv) och jag hade först kollat med vår ombudsman att lokalavdelningarnas polistillstånd kunde täcka dessa affischer också. Det visade sig vara en otillräcklig uppgift för Kristianstad, där partierna gjort en lokal överenskommelse. Jag borde förstås ha ringt varje lokalavdelning också, och försäkrat mig om att affischerna kunde rymmas inom varje avdelnings polistillstånd. När jag har pratat med ombudsmannen i efterhand, så framhåller han att det hade han önskat hela tiden. Där minns vi samtalet delvis olika.

 I tisdags fick jag besked att fanclubben satt upp 15 affischer i vardera Ängelholm, Örkelljunga och Hässleholm och 25 i Kristianstad och Åhus.

Knappt hade affischerna satts upp i Kristianstad på tisdagseftermiddagen förrän Michael Anefur, Kristianstad, påtalade att dessa affisher inte alls omfattades av Kristianstads lokalavdelnings tillstånd, och han med flera rev därför ned affisherna. När jag hörde detta åkte jag omkring under natten till onsdagen och tog ned alla övriga affisher i Hässleholm och Kristianstad som blivit uppsatta.17 stycken fann jag. Jag blev till och med stoppad av en polisbil i Vinslöv strax före ett på natten, misstänkt för skadegörelse av affisherna. Men jag fick åka vidare när det visade sig att det var mina egna affisher jag tog ned🙂 .

I Ängelholm hade däremot affisch-uppsättarna fått muntligt besked av en representant för kommunen att det var OK att sätta upp affischerna, och också anvisningar var de skulle stå, och i Örkelljunga omfattas affischerna av Kristdemokraternas lokalavdelnings tillstånd, liksom i Hässleholm. Där står alltså affisherna kvar.

Självklart beklagar jag djupt att jag saknade uppgift om den lokala överenskommelsen mellan partierna i Kristianstad. Eftersom affisherna bara var uppsatta några få timmar innan de revs ned kan de knappast ha irriterat många.

Kommentera

